Va
entrar a la cuina decidida a treure’s la carbassa del davant. Estava tipa de
perdre el temps intentant escriure;
portava massa dies en blanc, estèril com
un conreu sense pluja. Abandonava, no volia angoixar-se més. Després de pensar-hi
molt, havia arribat a la conclusió que els bons escriptors són uns
pocs privilegiats que tenen més recursos
i unes ments mes creatives. Artistes,
vaja. Ho veia clar; el seu territori era la cuina.
La pobra i molsuda carbassa l’esperava en un racó del taulell, com un gran cacauet de
pell llisa. La col·locà sobre la fusta de tallar, va palpar-ne la fermesa i resseguí
els secs longitudinals,
buscant-li un punt feble. Del calaix va treure el ganivet de punta mes afilada i, amb tota la força de la frustració acumulada, li clavà una ganivetada al ventre. La carbassa es resistí, fent-se la dura, però després
d’un combat acarnissat, la va vèncer. L’esquarterament
s’acabà amb una escampada d’entranyes, de llavors i d’escorça en una banda, i una olla amb bocins de polpa ataronjada en l’altra. Amb
l’olla gairebé plena, s’animà a afegir-hi tres cebes de Figueres; desfullant-les
li va venir la temuda coïssor als ulls que
li provocà un regalim de llàgrimes, llagrimeig que va aprofitar per deixar-se anar
i
plorar per la inspiració fugissera i per l’angoixa davant la pantalla en blanc; en definitiva , per les truncades aspiracions
d’arribar a ser escriptora. Somicant, reflexionava també sobre el perquè en diuen quedar-se en blanc de l’estat
que patia, si ella el vivia com un túnel fosc i negre que no s’acabava mai. Un cop acabada la feina, després de mocar-se i
eixugar-se els ulls, es disposà a
llençar les deixalles al cubell de l’orgànic.
I és aquí on, si us hi fixeu bé,
trobareu el primer punt de gir d’aquesta petita història.
Agafant el cubell d’escombraries amb
una mà, mirà fascinada l’escampall de detritus; tots solets havien format un trencadís, amb una barreja de tonalitats taronges, grogues i morades magnífica. Que bonic! va pensar, i va sentir una dolça fiblada, un buf , una
pujada de l’emoció estètica que se li
expandia des del cervell cap a l`ànima. Ves a saber si la carbassa que acabava
d’esbudellar havia deixat anar una substància volàtil del seu ventre, un gas
d’efectes eufòrics i inspiradors que li provocava una embriaguesa creativa.
I se li va despertar l’ull d’artista.
Aquí faré un apart, per no caure en
l’inacceptable informació per al lector, i explicaré què vol dir despertar l’ull
d’artista. La Julia Cameron, a El camí de l’artista, llibre de capçalera de la frustrada
protagonista,
recomana
que, com a mínim un cop per setmana, treguis a passejar el teu ull d’artista. Cal
mirar, buscar, saber veure en un entorn quotidià o desconegut una pinzellada
d’art, un bri de bellesa per nodrir l’esperit, essent conscient de que ho estàs
fent. Escriu la Julia que és un dels
passos mes importants per reconduir la suposada pèrdua d’inspiració i retrobar la
manera de treure l’artista que tots portem a dins. Pot semblar fàcil, però no
ho és. La prova n’és el desastrós estat creatiu en que es trobava l’escriptora
aquell dia, abans d’entrar a la cuina.
Però vet-ho aquí que una panxuda i
humil carbassa ho va aconseguir.
Emocionada
per la descoberta, no es va veure en cor de llençar aquell bé de déu a les escombraries. Volia atrapar la bellesa
d’aquella brossa, deixar-ne constància,
compartir-la amb tothom. Va allargar l’altre mà
per agafar el mòbil, company fidel que sempre té a prop, i fer-ne
una foto. La imatge a la pantalla la va
sorprendre; el fragment enquadrat semblava una pintura; el contrast de
llums, ombres i textures, la brillantor, els colors , tot
quedava magnificat en la captura. Amb quina
fal·lera es va llençar aleshores a captar aquelles
formes suggeridores ! Amb quanta facilitat immortalitzava aquell mosaic irrepetible! No li va caldre ni moure’s de la cuina per
captar-ne la bellesa. Ni tampoc per penjar-la a les xarxes i compartir-ho amb el
mon.
Ella no hi trobava cap interès en compartir o mirar fotos de família, o admirar amb enveja les postes de sol als països exòtics que mai podrà
visitar. Però ara, agitada per la seva
experiència artística, s’adonava que allò que tenia entre mans era diferent, que els seus detritus sí que eren únics I
innovadors; volia ensenyar-ho,
compartir-ho. Molt aviat la xarxa va
respondre, i ella s’engresca a
continuar.
La
seva cuina va patir una revolució. Els
àpats diaris es van omplir de
productes de temporada ben fotogènics. Cada
matí anava al mercat i, abans de comprar, elaborava mentalment els menús tenint
en compte, mes que cap altre cosa, les
despulles que deixarien. Hi van haver cebes i porros desfullats, magranes desgranades, coliflors despullades, carxofes desvirgades. La rutina de cuinar s’havia convertit en
una acció creativa, en una aventura estètica cada dia
diferent. Va posar unes normes que no podia saltar-se: havia de fotografiar les
deixalles tal com raja, sense ordenar-les ni posar-les bé, i només podia
utilitzar producte de temporada. Així el repte era mes rigorós.
Els seguidors de l’experiment artístic anaven
creixent cada dia. No es va desanimar davant
d’alguns comentaris a la xarxa del tipus marededeusenyorquèésaixò!, o quinapocagràcia!
o ecccs!, fruit de la incomprensió de persones properes amb poca sensibilitat envers
l’art pobre. Tant l’hi feia; ella se sentia creativa, feliç. Tenia la certesa que, quan
fotografiava aquells detritus, els
honorava, els elevava a una categoria superior, afegint significat a l’existència
de vulgars escorrialles. Els hi donava l’últim alè de gràcia abans
que tornessin a la terra per
convertir-se en adob i tancar el cicle. Vivia en un estat d’efervescència tal que, envoltada de fullaraca, de peles, de clòfies, se li disparava
també el pensament crític; trobava un significat de reivindicació
social a les fotografies. Eren l’homenatge a tots els
essers menors, invisibles, que son
descartats i oblidats per no
seguir els cànons imperants; sentia
que feia un tribut a les persones diferents, poc valorades o directament
rebutjades, considerades escòria per una societat productiva , que no sap
aturar-se a mirar dues vegades i buscar la capacitat i la bellesa que tota
ànima humana pot tenir.
La xarxa devia entendre la seva proposta i estava expectant; en volia mes. Molts
coneguts la felicitaven; també
desconeguts de l’altre banda del planeta,
escriptors, fotògrafs de renom, chefs de restaurants amb estrelles, i moltes,
moltes noies de cossos espectaculars i
postures provocatives, a les que, n’estava segura, els hi interessaven ben poc els seus detritus artistico-reivindicatius. És
veritat que començava a patir una mica de pressió davant les expectatives que havia obert, però no calia preocupar-se: s’acostava
Nadal i ja pensava en els taulells plens
de brossa magnífica per retratar. Estava
segura que els àpats de les festes li
donarien material de primera per continuar la seva obra.
Però vet aquí que el forat negre es
va tornar a obrir. De la nit al dia, les piles de deixalles només l’inspiraven fàstic. Els caps i les
potes desmembrades dels pollastres de pagès li feien angúnia. Els ossos d’espinada i del genoll del brou li semblaven cruels i sanguinolents; era com si la mort hagués envaït un plató que no
coneixia la violència . Els detritus es pansien al taulell esperant el moment d’inspiració
i la família es va començar a queixar
del fastigós espectacle a la cuina. Ella enyorava la vivor i la senzillesa de les verdures , les textures de les hortalisses, el color de les fruites,
però li semblava que ja ho havia fotografiat tot.
I se li va tancar l’ull d’artista.
Va passar uns dies moixa, sense al·licients; res era prou interessant o bonic per captar-ho ni compartir-ho. Va fer alguns
intents, però tot li semblava faltat d’ànima i d’il·lusió. Potser quan vingués
la primavera els calçots, els pèsols o les maduixes li tornarien la inspiració. Al final no va tenir
altre remei que seure altre
vegada davant la pantalla en blanc. Si més no, podria escriure la seva experiència com a retratista
dels delicats detritus d’hivern.
Escrivint, esperaria la primavera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada